Włochy śladami Mikołaja Kopernika

W dniach 2 – 7 października 2023 r. uczniowie naszej szkoły udali się do Włoch, aby podążać śladami naszego patrona Mikołaja Kopernika. Autokarowy przejazd do północnej Italii przebiegał przez Czechy i Austrię.

Grupa naszych uczniów przeżyła jeden z najbardziej ekscytujących wyjazdów, który był bogaty w emocje związane ze zwiedzaniem zabytków znanych na całym świecie. Za sprawą cudownej atmosfery czas szybko minął. Typowa włoska słoneczna pogoda dodawała nam ochoty do wędrówek, docenialiśmy to, wiedząc, że w Polsce na dobre rozgościła się jesień.

Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od pięknej Werony. Na liście odwiedzonych przez nas miejsc znalazły się Rzymska Arena i Piazza Bra, Dom i balkon Julii Capuletti, Piazza Signoria i Wieża Lambertich. Mimo, iż spędziliśmy w Weronie naprawdę dużo czasu, to i tak żal nam było stamtąd wyjeżdżać.

Drugi dzień „ Śladami Mikołaja Kopernika” zaprowadził nas do Padwy – miejsca, które najczęściej kojarzone jest ze św. Antonim oraz słynnym uniwersytetem, na którym studiował sam Mikołaj Kopernik. Tutaj zwiedziliśmy bazylikę z grobem św. Antoniego. Podczas spaceru dotarliśmy do: Prato della Valle, deptaku Via Roma i Ghetto diPadova, Plazzo della Ragione, Erbe i Frutta oraz do Uniwersytetu z Plazzo Bo i dziedzińcami.

Drugą część dnia poświęciliśmy na zwiedzanie Ferrary – miasta położonego w regionie Emilia-Romania. Tutaj na Uniwersytecie w Ferrarze Mikołaj Kopernik ukończył studia i uzyskał ostatecznie tytuł doktora prawa kanonicznego. Z panią przewodnik dotarliśmy do biblioteki uniwersyteckiej z tablicą upamiętniającą naszego patrona. Wędrując starym miastem, zobaczyliśmy najstarszą we Włoszech i na świecie restaurację „Al. Brindisi”, Katedrę św. Jerzego, Palazzo Municipale, zamek d`Estów z Lwią wieżą i jak w każdym włoskim mieście malownicze uliczki i place.

Trzeciego dnia dojechaliśmy do jednego z najpiękniejszych miast Półwyspu Apenińskiego – Bolonii. Mikołaj Kopernik rozpoczął tutaj studia jesienią 1496 r. Zwiedzanie zabytkowego centrum rozpoczęliśmy od Piazza di Ravegnata ze słynnymi wieżami, aż doszliśmy do Piazza Magiore i Piazza del Nettuno z fontanną Neptuna. Zwiedziliśmy wnętrze Bazyliki s. Petronio a w czasie wolnym spacerowaliśmy niezwykle uroczymi zaułkami miasta.

Tego samego dnia, podążając na nocleg na Riwierze Adriatyckiej, zajrzeliśmy też do San Marino.

Czwartego dnia imponującym przeżyciem był rejs vaporetto do Wenecji. Docierając do miasta od strony morza dostrzegliśmy, jak pięknie położona jest Wenecja i jak świetnie z dala

się prezentuje. Wisienką na torcie było zwiedzanie miasta na wodzie. Pierwszym punktem naszej trasy była Bazylika św. Marka. Idąc za panią przewodnik, spoglądaliśmy na jeden z najważniejszych budynków przy placu św. Marka – Pałac Dożów. Położony jest on za bazyliką św. Marka, na wprost starej biblioteki. Na placu zwróciliśmy też uwagę na Wieżę Zegarową, Skrzydło Napoleona i dzwonnicę św. Marka. Zwiedzanie Wenecji kontynuowaliśmy urokliwymi weneckimi uliczkami aż do mostu Rialto.

Spędziliśmy niesamowity tydzień we wspaniałej atmosferze, której sprzyjała wymarzona wręcz pogoda. Wyjazd okazał się po wielokroć udany: po pierwsze poznaliśmy miejsca związane z Mikołajem Kopernikiem, zobaczyliśmy najciekawsze zabytki i miejsca północnych Włoch oraz mieliśmy okazję przetestowania znajomości języka angielskiego w różnych sytuacjach. Chociaż zdjęcia nie oddają atmosfery, która panowała na wycieczce oraz wrażeń, które przyjechały z nami do Polski, to serdecznie zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii. Wszystkim uczestnikom wycieczki ( szczególnie klasie jedenastej ) serdeczne podziękowania za wiele powodów do śmiechu, wspaniałe zachowanie i cudowną postawę od pierwszego do ostatniego dnia składają opiekunowie grupy – Małgorzata Domagała, Agnieszka Czarnasiak – Szydłowska, Monika Słowińska oraz Wiesław Klaczyński.