W urokliwej Byczynie

W Szkolnym Kole Krajoznawczo-Turystycznym stało się już tradycją, że Dzień Turystyki spędzamy w jednej z pobliskich miejscowości. W latach ubiegłych byliśmy w Kępnie, Sycowie i Ostrzeszowie. Tegoroczne obchody uczciliśmy wizytą w Byczynie.

W czasie wycieczki poznaliśmy niesamowitą panią przewodnik, Barbarę Brzezińską, która wprowadziła nas w klimat średniowiecznego miasta nie tylko swoim strojem, ale także wspaniałymi opowieściami o miejscach, wydarzeniach i ludziach ważnych nie tylko dla Byczyny, ale i dla całej Polski.

Uczestnicząc w grze miejskiej „Republika Byczyńska”, odkryliśmy ślady niezwykłej historii tego miasta. Kierując się lokalizacją punktów na mapie, odnajdywaliśmy skrytki z informacjami, które pomogły nam rozwiązać hasło.

Byczyna ma zachowany XIV-wieczny układ urbanistyczny i cenne zabytki. W mieście tym ocalały prawie kompletne mury obronne z Basztą Piaskową i fragmentem fosy. W owalu ciasnej staromiejskiej przestrzeni zobaczyliśmy m.in. gotycki kościół pod wezwaniem św. Mikołaja z XIV w. i barokowo-klasycystyczny ratusz w Rynku. Zwieńczeniem aktywnego przedpołudnia była wizyta w byczyńskiej karczmie, gdzie zjedliśmy obiad.

Często fascynujemy się cudami świata, a obojętnie przechodzimy obok naszych zachwycających i pełnych uroku pobliskich miasteczek. Wyjazd do Byczyny skłonił nas do refleksji, by rozejrzeć się wokoło, by inaczej spojrzeć na naszą okolicę, by spróbować dostrzec nasz region, jego najpiękniejsze zakątki, najcenniejsze zabytki, poznać najciekawsze legendy i wartościowych ludzi.